Historia firmy Jula

Jula rozpoczęła działalność w 1979 roku w gospodarstwie Jultorp, położonym na obrzeżach równiny Varaslätten, w regionie Västergötland. To właśnie od nazwy Jultorp pochodzi nazwa firmy. W dobie kryzysu olejowego, pod koniec lat 70. Lars-Göran i Irene Blank założyli przedsiębiorstwo Jula Industri AB i rozpoczęli produkcję łuparek do drewna Julakapen. Lars-Göran pomysł na biznes zaczerpnął od swojego dziadka Otto, który w czasie drugiej wojny światowej produkował łuparki do drewna niezbędne m.in. przy eksploatacji samochodów na gaz drzewny.

Wraz ze wzrostem cen oleju ludzie zaczęli szukać alternatywnych form ogrzewania domów. Popyt na pilarki i łuparki do drewna wzrastał. Klienci zgłaszali też zapotrzebowanie na części zamienne, w związku z tym konieczne stało się magazynowanie ostrzy, silników itp. Części wysyłano do klientów pocztą i w ten sposób powstał dział sprzedaży wysyłkowej Jula.

Wysoka jakość i korzystne ceny

Na początku lat 80. asortyment poszerzono o maszyny do spawania, tokarki, sprężarki i inne urządzenia przeznaczone do użytku w leśnictwie i rolnictwie. W tym czasie zaczął się też ukazywać katalog prezentujący oferowane produkty. Rozsyłano go pocztą bezpośrednio do klientów.

Ofertę kierowano w pierwszej kolejności do rolników i drobnych producentów. Od samego początku filozofia firmy opierała się na dwóch filarach: wysokiej jakości wyselekcjonowanych produktów i przystępnych cenach. Było to możliwe dzięki nabywaniu dużej ilości towarów bezpośrednio u producentów.

Lars-Göran od początku działalności uczestniczył w najważniejszych światowych targach narzędziowych. Wkrótce dołączył do niego także syn, Karl-Johan. Od tego momentu polityka informacyjna firmy i kampanie reklamowe nabrały rozpędu. Do sprzedaży produktów wykorzystywano katalog Jula oraz kreatywne reklamy prasowe. Wyszukiwanie nowych produktów, w nowych przedziałach cenowych i oferowanie ich klientom po atrakcyjnej cenie, było kluczowym założeniem firmy od początku jej istnienia.

Powstanie Jula Postorder AB

W 1984 r. sprzedaż wysyłkowa cieszyła się już tak dużym powodzeniem, że Lars-Göran i Irene wspólnie z dziećmi Karlem-Johanem i Marianne, postanowili założyć nową spółkę do zarządzania tą częścią działalności. Tak powstała Jula Postorder AB. Produkcja pozostała w spółce Jula Industri AB, którą Lars-Göran i Irene prowadzili do roku 1991. Bardzo agresywna polityka cenowa zaowocowała nie tylko dużym zainteresowaniem ofertą wysyłkową, klienci przyjeżdżali również do siedziby firmy. Właściciele zrozumieli, że potrzebują dobrej lokalizacji umożliwiającej zarówno prowadzenie sprzedaży wysyłkowej, jak i tradycyjnego handlu w sklepie.

W 1985 roku Jula zatrudniała 10 pracowników, obrót dzięki sprzedaży wysyłkowej sięgał 10 milionów koron szwedzkich. W tym samym roku, w miejscowości Skara, przy drodze E20 został otwarty pierwszy market Jula. Na teren tej nieruchomości przeniesiono także magazyn sprzedaży wysyłkowej i biuro główne. Reszta lat osiemdziesiątych to okres dynamicznego rozwoju sprzedaży wysyłkowej oraz sukcesywnego poszerzania oferty produktowej.

Kolejny sklep na ulicy Drottninggatan

W 1990 roku Jula zatrudniała 50 pracowników, miała jeden sklep, i prowadziła sprzedaż wysyłkową, a roczny obrót sięgał 100 milionów koron szwedzkich. Od 1991 roku właścicielami przedsiębiorstwa byli Lars-Göran i Karl-Johan. Pracowali ramię w ramię, Lars-Göran jako dyrektor zarządzający, a Karl-Johan jako jego zastępca. Kryzys na początku lat 90-ych sprawił, że podjęto decyzję o rozszerzeniu zakresu działalności firmy. W tym czasie niektórzy konkurenci, m.in. szwedzka firma Clas Ohlson, postawili na rozwój sieci sklepów. Jula zdecydowała się pójść w tym samym kierunku.

W 1992 roku w Sztokholmie otwarto drugi sklep. Doskonałe usytuowanie w centrum Sztokholmu, na handlowej ulicy Drottninggatan, świetnie korespondowało z założeniami marketingowymi firmy stawiającymi na czytelną i dobrą reklamę.

Jednocześnie firma musiała się zmierzyć z trudną sytuacją ekonomiczną kraju. Spadek koniunktury, zadłużenie zagraniczne i zła kondycja finansowa budziły wówczas powszechne obawy, ale Jula wyszła z tej sytuacji obronną ręką. Na przestrzeni lat 90. otwierano kolejne sklepy rozwijając sieć sprzedaży. Równocześnie eksperymentowano z różnymi wariantami wielkości i różnymi koncepcjami sklepów.

100 pracowników

W 1995 roku liczba zatrudnionych pracowników przekroczyła 100 osób – Jula miała wówczas trzy sklepy, a jej obrót wynosił 200 milionów koron szwedzkich.

W 1996 roku Lars-Göran i Karl-Johan założyli firmę zajmującą się nieruchomościami – G & K Blanks Fastigheter AB. Spółka ta miała na celu budowanie lub zakup nieruchomości przeznaczonych na cele biznesowe w atrakcyjnych lokalizacjach, w których Jula nie mogła znaleźć dla siebie odpowiednich lokali.

W 1999 roku rozpoczęto – zwieńczoną sukcesem – pracę nad gazetką reklamową. Dziś, na terenie Skandynawii, Jula jest jednym z liderów wśród firm opierających swoją działalność na reklamie bezpośredniej. Wysyłka reklam okazała się ważnym narzędziem w procesie budowania rozpoznawalności firmy i wzrostu sprzedaży towarów zarówno dla majsterkowiczów, jak i fachowców. Jednocześnie podjęto decyzję o wprowadzeniu marek własnych. Jako pierwszą wprowadzono markę odzieżową Blue Wear.

Rok 2000 - pierwszy multimarket

W 2000 roku Jula otworzyła pierwszy multimarket w centrum handlowym Kungens Kurva, jednym z największych centrów handlowych w Skandynawii. Tym samym zapoczątkowano rozwój ogólnokrajowej sieci multimarketów w Szwecji. Firma dynamicznie się rozwijała, co wiązało się ze zwiększaniem zatrudnienia. Pojawiło się zapotrzebowanie na specjalistów w takich dziedzinach jak: informatyka, logistyka, zakupy, marketing i HR. W tym okresie Karl-Johan przejął główną odpowiedzialność za prowadzenie firmy.

W 2002 roku firma zatrudniała 500 pracowników, posiadała siedem sklepów, prowadziła sprzedaż wysyłkową, a jej obroty osiągnęły 450 milionów koron szwedzkich.

Kolejnym kamieniem milowym w historii Jula był rok 2004. Wówczas istniejące siedem magazynów zastąpiono jednym, centralnym magazynem o powierzchni 40 000 metrów kwadratowych. Magazyn znajduje się w miejscowości Skara, przy drodze E20. Po ostatniej rozbudowie w 2011 r. centralny magazyn ma powierzchnię ok. 100 000 metrów kwadratowych i jest jednym z największych magazynów w kraju. Tak duża powierzchnia magazynowa umożliwia firmie dokonywanie zakupów w dużych ilościach, i, w konsekwencji, pozwala na prowadzenie ekspansywnej polityki niskich cen. Efektywne rozwiązania logistyczne zapewniają natomiast sprawne zaopatrywanie sklepów w produkty.

Wizyta Ingvara Kamprada

W 2005 r. Lars-Göran i Karl-Johan Blank zdobyli tytuł Przedsiębiorcy Roku gminy Skara.

W 2006 roku wizytę w Jula złożył Ingvar Kamprad, założyciel IKEA, jeden z najbardziej znanych przedsiębiorców na świecie. Podczas swojego pobytu w siedzibie firmy Kamprad zwiedził nowy magazyn centralny i biuro główne.

W 2008 roku Jula zatrudniała już 1000 osób, posiadała 28 sklepów w dwóch krajach, prowadziła sprzedaż wysyłkową i osiągnęła obrót na poziomie dwóch miliardów koron szwedzkich.

Drugi kraj, w którym Jula podjęła działalność to Norwegia. Ekspansja na rynek norweski rozpoczęła się w 2008 r. Rozwój firmy przebiegał bardzo szybko, każdego roku otwierano nowe obiekty. Koncepcja sklepów Jula cieszyła się dużym uznaniem wśród Norwegów, dzięki czemu firma w krótkim czasie stała się jednym z wiodących przedsiębiorstw handlowych w Norwegii. Aktualnie Jula posiada sieć multimarketów na terenie całej Norwegii – od Fredrikstad na południu, aż po Tromsö na północy.

Przedsiębiorstwo rodzinne

W 2009 roku Karl-Johan podjął decyzję o objęciu funkcji prezesa koncernu Jula oraz o zatrudnieniu na stanowisku dyrektora zarządzającego Jula AB osoby spoza firmy. Lars-Göran stopniowo ograniczał swoje zaangażowanie w zarządzanie firmą. Jednak Jula pozostaje firmą rodzinną, dlatego dla Karla-Johana bezpośredni udział w codziennej pracy nad rozwojem przedsiębiorstwa jest bardzo ważny.

W 2010 roku spółka Jula Postorder AB zmieniła nazwę na Jula AB.

W 2011 Jula kontynuuje ekspansję poza granicami Szwecji, w drugiej połowie roku rozpoczyna działalność na polskim rynku.
Polska ma potencjał, by stać się największym rynkiem dla Jula.

Wraz z rosnącą liczbą multimarketów sprzedaż wysyłkowa traciła na znaczeniu. W konsekwencji podjęto decyzję o zlikwidowaniu działu sprzedaży wysyłkowej. Jednocześnie położono, większy niż kiedykolwiek wcześniej, nacisk na działania reklamowe w mediach społecznościowych i Internecie.

We wrześniu 2011 r., dla swoich stałych klientów Jula wprowadziła program lojalnościowy JulaClub. Program szybko stał się jednym z największych klubów lojalnościowych w Skandynawii. W Jula klient jest najważniejszy. Wysoki poziom obsługi owocuje zaufaniem klientów do marki i sprzedawanych produktów.

Nie zwalniamy tempa

W 2012 roku w 59 marketach Jula zlokalizowanych na terenie trzech krajów, pracowało ponad 2000 osób. Obrót koncernu przekroczył 4,2 miliarda koron szwedzkich.

1 marca 2014 roku, po długiej chorobie, zmarł założyciel firmy Jula, Lars-Göran Blank.

W 2014 roku liczba członków programu lojalnościowego JulaClub osiągnęła milion.

W 2015 roku odbyło się uroczyste otwarcie nowej części rozbudowanego magazynu centralnego w Skara. Tym samym magazyn, z powierzchnią 150 000 metrów kwadratowych, stał się jednym z największych tego typu obiektów na świecie.

W 2015 w 82 multimarketach Jula pracowało 2800 osób, a firma odnotowała obrót w wysokości 5,4 miliarda koron szwedzkich.

Historia Jula to historia fascynującego rozwoju i zmian. Jednak fundament, na którym został zbudowany sukces firmy pozostaje wciąż ten sam. Duch przedsiębiorczości, szacunek dla każdej zarobionej złotówki, ciekawość świata, ciężka praca i przystępna oferta są niezmiennie najważniejsze. Jula staje się lepsza z każdym dniem, z każdym krokiem naprzód.

Dodano 0 produkt do porównywarki