• Darmowa dostawa do multimarketu
  • 30 dni na zwrot
  • 15.000 produktów do wyboru

Jak przewieźć rower samochodem – przepisy i zalecenia

Przewożenie roweru

 

Jak przewieźć rower samochodem – przepisy i zalecenia

Polskie prawo pozwala na przewożenie roweru w samochodzie na kilka sposobów: na dachu, w bagażniku (przy złożonej tylnej kanapie), na haku lub w przyczepce. Kierowca może wybrać tę metodę, która najbardziej mu odpowiada, biorąc pod uwagę wielkość rowerów, liczbę pasażerów, ilość sprzętu oraz model swojego auta. Zanim jednak podejmie wybór, warto by upewnił się, który ze sposobów transportu będzie dla niego najlepszy. Jakie są przepisy prawne regulujące przewóz rowerów i jakie są przeciwskazania dotyczące konkretnych rozwiązań? Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze sprzętu do transportu? Jakie zdroworozsądkowe zasady warto zachować na drodze, jadąc z rowerami?

 

Przewożenie rowerów na dachu

Przewożenie na dachu odbywa się za pomocą specjalnego bagażnika, składającego się z tak zwanej bazy (bagażnik podstawowy wykonany z dwóch belek) oraz doczepianych do niej uchwytów rowerowych. W zależności od jakości bagażnika i ilości mocowań na rowery, na dachu można przewieźć nawet 6 jednośladów naraz. Najtańsze rozwiązania tego typu można kupić już od 250 zł, najdroższe mogą kosztować nawet blisko 700-800 zł.

 

Głównymi zaletami transportu rowerów na dachu są:

  • możliwość samodzielnego montażubagażnika– mocowanie nie wymaga pomocy fachowców;
  • idealna widoczność podczas jazdy – uchwyty i sprzęt kolarski nie zasłaniają okien samochodu i nie blokują widoczności;
  • więcej miejsca dla pasażerów i na ich bagaże – rowery nie zabierają miejsca w samochodzie. Nie trzeba składać tylnej kanapy, więc w aucie zmieści się więcej osób;
  • możliwość wykorzystania belek do przewozu innych rzeczy– można zamontować kufer dachowy na bagaże;
  • odizolowanie roweru od kurzu i błota – sprzęt nie zostanie zachlapany ani zabrudzony, roweru nie porysują też odpryskujące kamyczki.

Przewożenie rowerów na dachu samochodu najczęściej wybierane jest przez rodziny z dziećmi oraz osoby lubiące zabierać sprzęt kolarski na dłuższe wyjazdy (pusty bagażnik pozwala zabrać więcej ubrań, akcesoriów). Nadaje się też do przewozu delikatnego sprzętu i rowerów wyczynowych, dzięki temu, że izoluje je od źródeł zabrudzeń, zarysowań i uszkodzeń.

 

Jak wybrać bezpieczny bagażnik dachowy? 

By mieć pewność, że bagażnik dachowy jest stabilny i zapewni właściwe unieruchomienie rowerów nawet przy większej prędkości, należy sprawdzić, czy ma odpowiedni certyfikat. Podstawą jest norma unijna, określana symbolem CE. Ponadto bagażnik może być oznaczony znakiem City Crash. Jest on gwarancją, że sprzęt pozostanie na dachu nawet w razie wypadku, ale tylko przy prędkości nie większej niż 50 km/h.

 

Rodzaje bagażników dachowych 

Przewożenie rowerów na dachu – przepisy i zalecenia

Polskie prawo jest mało konkretne, jeśli chodzi o przewóz rowerów na dachu. Użytkownik powinien więc kierować się przede wszystkim zaleceniami z instrukcji zakupionego sprzętu.

Bagażnik będzie przepisowy, jeśli zostanie odpowiednio zamontowany i użytkowany zgodnie z przeznaczeniem. Nie może być też obciążony ponad ustaloną wagę (dla każdego produktu inna, opisana w instrukcji). Należy też pamiętać o limicie kilogramów, jakie można umieścić na dachu. Waga bagażnika i sprzętu, który chcemy transportować w przypadku zwykłych samochodów osobowych, nie może przekraczać 50 kg, a w przypadku samochodów terenowych i typu kombi 70 kg.

Trzeba też zdawać sobie sprawę z tego, że duża ilość sprzętu zamontowanego na dachu wpływana zmianę aerodynamiki samochodu, przez co pojazd wolniej się rozpędza, ma podwyższony środek ciężkości i jest bardziej podatny na oddziaływanie wiatru. Dlatego dla bezpieczeństwa własnego i innych kierowców na drodze należy:

  • ograniczyć prędkość – przy większości bagażników maksymalna szybkość z rowerami na dachu to 130 km/h. Przy prędkości ponad 100 km/h bagażnik może również bardzo hałasować;
  • być uważniejszym na zakrętach – rowery na dachu działają jak żagiel, zwiększona podatność na wiatr może wpływać na manewrowanie;
  • zachować nieco większy odstęp między swoim autem a samochodami wokół – jest to zasada zdroworozsądkowa, w razie stłuczki sprzęt na dachu może stanowić dodatkowe zagrożenie.

 

Ponadto jeżdżąc z rowerami należy:

  • nie wjeżdżać na parkingi podziemne– samochód z zamontowanym sprzętem jest za wysoki, by bezpiecznie zjechać na teren parkingu;
  • uważać na niskie wiadukty –przejazdy są zwykle odpowiednio oznaczone, warto znać wysokość samochodu wraz ze sprzętem, by być pewnym, że można bezpiecznie przejechać;
  • uważać na niskie gałęzie drzew– mogą porysować lub uszkodzić rowery.

 

Przewóz rowerów na haku

Bagażnik hakowy jest mocowany na haku holowniczym z tyłu samochodu i zwykle może pomieścić od 1 do 3 rowerów. Najtańszy można zakupić już od ok. 50 zł, najdroższy za ok. 250 zł. To świetne rozwiązanie, gdy mamy do przewiezienia mniejszą ilość rowerów i nie chcemy obawiać się o takie sprawy jak przejazd pod wiaduktami, czy zjazd na parking podziemny.

 

Ponadto zaletami montażu na haku są:

  • wygodny montaż i dostęp do rowerów– nie trzeba ich podnosić do góry tak, jak przy umieszczaniu ich na dachu, co szczególnie przydaje się przy SUV-ach i innych wysokich modelach samochodów;
  • tymczasowy montaż – bagażnik na haku nie jest rozwiązaniem stałym, jak belki dachowe. Można go łatwo odczepić, gdy przestanie być potrzebny, a w wielu przypadkach również złożyć.
  • lepsza aerodynamika – mocowanie z tyłu nie zmienia znacząco aerodynamiki auta, przez co samochód jest mniej podatny na wpływ wiatrui mniej spala.

Rozwiązanie tego typu wybierają zwykle osoby rzadko korzystające ze sprzętu rowerowego i wybierające się na zwykłe rodzinne wycieczki, a nie terenowe wyprawy wyczynowe. Na wyboistej, leśnej lub piaszczystej drodze nisko zawieszone rowery mogą łatwo ulec zachlapaniu błotem lub zabrudzeniu kurzem.

 

Jak wybrać bagażnik hakowy? 

Bagażniki hakowe są zwykle wykonane ze stali, co zapewnia im odpowiednią solidność i stabilność. Powinny być dobierane bezpośrednio do rozmiaru haka holowniczego danego auta (typowy rozmiar to Ø50 mm).

Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na ramiona uchwytów bagażnika. Czy są pokryte gumą, czy innym tworzywem, które zabezpieczy ramę roweru przed rysowaniem? Ważnym elementem jest też wbudowany zamek, który zabezpiecza rowery przed kradzieżą.

 

Przewożenie rowerów na haku – przepisy i zalecenia

Polskie prawo nie zabrania korzystania z bagażników na hak, jednak mimo to wiele osób otrzymuje mandaty, gdy przewozi nimi rowery. Dzieje się tak ze względu na: 

  • brak widoczności tylnych świateł;
  • brak widoczności tablicy rejestracyjnej.

Przy wyborze bagażnika należy więc dokładnie przyjrzeć się, czy nie przesłania on żadnego z tych elementów oraz czy zamocowane na nim rowery tego nie robią. Jeśli widoczność istotnych elementów jest słaba, kierowcy może grozić mandat wysokości od 200 do nawet 500 zł.

Problem z niewidoczną rejestracją można rozwiązać, wnioskując w wydziale komunikacji o wydanie trzeciej, dodatkowej tablicy. Polskie prawo przewiduje taką możliwość od stycznia 2016 roku. Wniosek o wyrobienie tablicy można złożyć w każdej chwili i zwykle czeka się na nią kilka dni roboczych. Cena wykonania wynosi około 50 zł.

 

Przewóz rowerów w przyczepie za samochodem 

Jeśli samochód ma hak holowniczy, można do niego doczepić również przyczepkę. Do przewozu jednośladów sprawdzi się zarówno typowa bagażówka, jak i specjalistyczna przyczepa do rowerów. W zależności od rodzaju takiego sprzętu ceny wahają się od 1 000 do nawet ponad 4 000 zł. Opłaca się jednak wybierać najdroższe rozwiązania, gdyż można w nich bezpiecznie przewieźć nawet ponad 20 rowerów.

 

Ponadto zaletami takiego rozwiązania są:

  • ochrona przed zabrudzeniami i warunkami atmosferycznymi– rowery można przykryć folią lub plandeką;
  • nieograniczony dostęp do bagażnika– do samochodu można spakować wszystkie niezbędne pakunki, nic nie zasłania klapy.

 

 Rowery w przyczepce – przepisy i zalecenia

By korzystać z przyczepki na rowery nie trzeba mieć dodatkowych uprawnień. Dla przyczep do 750 kg wystarczy prawo jazdy kategorii B. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z polskim prawem każda przyczepka samochodowa musi zostać zarejestrowana. Rejestracja może być czasowa (na 30 dni) lub pełna. Wniosek składa się w wydziale komunikacji wraz z dowodem własności pojazdu (fakturę VAT lub umowę kupna-sprzedaży). Opłaty wynoszą około 120 zł. W ich skład wchodzi koszt dodatkowej tablicy rejestracyjnej.

W dniu rejestracji należy też ubezpieczyć przyczepkę. Wykupienie OC zależy od towarzystwa ubezpieczeniowego oraz wielkości sprzętu. Zaczyna się już od ok. 50 zł (bez pakietu AC).

Ponadto wymagane jest odpowiednie oświetlenie przyczepy: 

  • światła czerwone– przynajmniej jedno pozycyjne i jedno odblaskowe;
  • światła białe– jedno pozycyjne.

 

Korzystając z przyczepki, warto pamiętać o dopuszczalnej maksymalnej prędkości:

  • 50 km/h w terenie zabudowanym;
  • 70 km/h poza terenem zabudowanym;
  • 80 km/h na drogach ekspresowych i autostradach.

Warto także pamiętać, że parkowanie i manewrowanie z przyczepą jest znacznie utrudnione i należy zachować dodatkowe środki ostrożności oraz wzmożoną czujność.

 

Przewożenie roweru w samochodzie

Jeśli w podróż z rowerami wybierają się tylko dwie osoby, mogą złożyć tylną kanapę samochodu i przetransportować sprzęt kolarski wewnątrz auta. Nie trzeba wówczas wydawać na przewóz ani złotówki, chociaż warto dokupić kilka akcesoriów, które pomogą odpowiednio zabezpieczyć sprzęt i ochronić go przed uszkodzeniami. Mogą to być: 

  • pokrowce na rowery, dzięki którym sprzęt może być położony jeden na drugim, a wnętrze samochodu się nie brudzi;
  • specjalne pasy zabezpieczające, utrzymujące stojące rowery w odpowiedniej pozycji nawet podczas hamowania czy wypadku;
  • stojaki do auta–pozwalające na wstawienie do samochodu nawet 4 rowerów, tak by sprzęt się nie rysował i był stabilnie umocowany.

 

Przepisy dotyczące przewożenia

Na stronie:

Polecamy

  • Produkt wykonany z aluminium
  • Maks. obciążenie 100 kg
  • Do większości modeli samochodów z relingami wbudowanymi na stałe
699,-
  • Produkt wykonany ze stali
  • Maks. obciążenie 100 kg
  • Do większości modeli samochodów z relingami wbudowanymi na stałe
499,-
  • Produkt wykonany z aluminium
  • Maks. obciążenie 100 kg
  • Do większości modeli samochodów z relingami wbudowanymi na stałe
699,-
  • Wykonane ze stali
  • Montaż beznarzędziowy
  • Pasuje do większości modeli samochodów
449,-
  • Produkt wykonany z aluminium
  • Maks. obciążenie 100 kg
  • Do większości modeli samochodów z relingami zamontowanymi na stałe
549,-
  • Produkt wykonany z aluminium
  • Montaż beznarzędziowy
  • Pasuje do większości modeli samochodów
549,-
  • Pięcioletnia gwarancja
  • Certyfikat TÜV i zaliczony test City Crash
  • Do rowerów o średnicy ramy 20–65 mm
399,-
  • Możliwość blokady
  • Certyfikat City Crash
  • Produkt wykonany z aluminium
349,-
249,-
  • Stabilna konstrukcja aluminiowa
  • Odpinane klamry i zacisk utrzymują rower we właściwej pozycji
  • Przejściówka do montażu w rowku typu T
149,-
  • Z miejscem na dwa rowery
  • Do haka holowniczego Ø 50 mm
  • Możliwość zamknięcia kłódką
54,99
  • Mieści cztery rowery
  • Bagażnik rowerowy i rowery można przypiąć na kłódkę (do kupienia osobno)
  • Lampy z homologacją E
799,-
239,-
  • Mieści cztery rowery
  • Bagażnik rowerowy i rowery można przypiąć na kłódkę (do kupienia osobno)
  • Lampy z homologacją E
799,-
  • Chroni przed deszczem, śniegiem, kurzem drogowym itp.
  • Wykonany z wodoszczelnego i bardzo wytrzymałego tworzywa PVC
  • W zestawie pasek ściągający, zaczepy, śruby i nakrętki
Od: 99,99
  • Przechylna
  • Nie wymaga rejestracji
  • Wykonana z blachy lakierowanej proszkowo
999,-
  • Stabilna konstrukcja aluminiowa
  • Odpinane klamry i zacisk utrzymują rower we właściwej pozycji
  • Przejściówka do montażu w rowku typu T
149,-
  • Pięcioletnia gwarancja
  • Certyfikat TÜV i zaliczony test City Crash
  • Do rowerów o średnicy ramy 20–65 mm
399,-
  • Z nylonu
  • Wzmocnione oczka
  • Pasuje do wszystkich rowerów standardowej wielkości
64,99