Prace nad zwiększeniem dostępności cyfrowej Jula
W Jula chcemy, aby każdy, bez wyjątku mógł korzystać z naszej strony internetowej i aplikacji bez żadnych problemów. Dokładamy wszelkich starań, aby zakupy u nas przebiegały sprawnie, a samo kupowanie było łatwe i przyjemne. Mimo tego musimy jeszcze zrobić kilka rzeczy, zanim nasza strona i aplikacja będą równie dostępne dla wszystkich.
Tutaj prezentujemy szczegółowy opis naszych prac nad dostępnością cyfrową naszej firmy oraz co jeszcze musimy poprawić na stronie jula.pl, w aplikacji Jula i naszych multimarketach.
Dostępność witryny internetowej
Tutaj opisujemy nasze działania poświęcone zwiększeniu dostępności naszej strony oraz problemy, które jeszcze musimy rozwiązać.
Informacje dotyczące witryny jula.pl zostały zaktualizowane dnia 19 czerwca 2025 r.
Dostępność strony jula.pl
Już wiosną 2024 roku nawiązaliśmy współpracuję z ekspertami z Axess Lab, którzy pomagają nam stopniowo poprawiać dostępność witryny jula.pl.
Kierujemy się wytycznymi WCAG 2.2 poziom AA oraz wytycznymi normy EN 301 549 i staramy się uwzględniać naszą dostępność w każdym aspekcie rozwoju. Dzięki temu jesteśmy w stanie zidentyfikować i naprawić problemy na wczesnym etapie. Testujemy wszystko, co opracowujemy: zarówno ręcznie, używając popularnych czytników ekranowych, oraz używając testerów automatycznych.
Rozpoczynamy od rzeczy najważniejszych, czyli od tego, co ma największy wpływ na klienta. Kiedy trafiamy na problem z dostępnością, rejestrujemy go, sprawdzamy, jak duży jest i ile pracy wymaga jego naprawienie. Pilne kwestie traktujemy priorytetowo od początku. Inne problemy umieszczamy na liście do zrobienia i zajmujemy się nimi możliwie najszybciej.
Przykłady elementów do tej pory poprawionych na jula.pl
Zaczęliśmy pracować nad jula.pl, aby była łatwiejsza w użyciu dla wszystkich. Oto kilka przykładów rzeczy, które udało nam się do tej pory skorygować:
-
Zmieniliśmy kolory przycisków i tekstów, tak aby były lepiej widoczne.
-
Informacje o dostępności produktu są teraz bardziej przejrzyste – używamy symboli, kolorów i opisów.
-
Nawigowanie po witrynie przy użyciu klawiatury jest teraz łatwiejsze (skorygowane zakładki).
-
Nagłówki mają prawidłową kolejność i łatwiej je zrozumieć.
-
Filmy można zatrzymać w dowolnym momencie.
Wiemy, że wciąż pozostaje wiele do poprawienia i zajmujemy się tym na bieżąco. Chcesz wiedzieć, co robimy obecnie? Przewiń w dół do nagłówka „Co jeszcze trzeba zmienić na jula.pl”.
Widzisz, że o czymś zapomnieliśmy? Daj nam znać – będziemy wdzięczni za wszelkie wskazówki! Na samym dole strony znajduje się informacja, jak można się z nami skontaktować.
Co jeszcze trzeba zmienić na jula.pl
Poniżej opisaliśmy rzeczy, które wciąż wymagają poprawienia w naszej witrynie:
- Zdjęcia i filmy nie mają tekstów alternatywnych.
- Wiele z naszych zdjęć ma tekst wewnątrz. Przez to nie można go powiększyć ani odczytać przy użyciu czytnika.
- Karuzele mogą działać nieco niestabilnie podczas nawigacji za pomocą klawiatury i klawiszy strzałek. Obecnie nie ma też możliwości „przeskoczenia” treści w karuzelach.
- Mamy na stronie teksty ukryte pod odnośnikiem „Więcej informacji”, który nie jest prawidłowo zakodowany. Czytniki ekranu wciąż odczytują cały tekst, mimo że część tekstu nie jest widoczna,
- Niektóre etykiety, polecenia i linki są nieprzejrzyste. Musimy je napisać ponownie, aby użytkownikowi było łatwiej z nich korzystać, jeśli posiłkuje się czytnikiem ekranu lub ma zaburzenia poznawcze.
- Poza tym mamy pewne problemy z dostępnością w przypadku instrukcji i innych dokumentów PDF dostępnych na stronie. Obecnie poprawiamy instrukcje i dokumenty, które samodzielnie stworzyliśmy. W przypadku marek zewnętrznych stawiamy określone wymagania naszym dostawcom.
- Niektóre elementy procesu logowania pojawiają się w języku angielskim, co powoduje, że czytnik ekranu odczytuje je w nieprawidłowy sposób.
- Mamy problemy z dostępnością w e-mailach przesyłanych do klientów po zakupie, np. maile z potwierdzeniem zamówienia czy z informacją o wysłaniu paczki do klienta.
- Istnieją pewne problemy z dostępnością w mailach wysyłanych do klientów, którzy podczas logowania wybrali opcję „Kod jednorazowy (SMS)” i „Kod jednorazowy (e-mail)”.
- Problemy także pojawiają się w dokumentach i mailach wysyłanych do klienta, jeśli ten decyduje się na zwrot towaru.
- W tej chwili nie obsługujemy Dark Mode.
Dostępność aplikacji Jula
Tutaj opisujemy nasze działania poświęcone zwiększeniu dostępności oraz problemy, które jeszcze musimy rozwiązać w aplikacji Jula.
Informacje dotyczące aplikacji Jula zostały zaktualizowane dnia 19 czerwca 2025 r.
Przykłady elementów do tej pory poprawionych w aplikacji Jula
Wiosną 2025 roku zaczęliśmy wprowadzać zmiany, które mają na celu stopniową poprawę dostępności aplikacji Jula.
Podobnie jak w przypadku naszej witryny kierujemy się wytycznymi WCAG 2.2 poziom AA oraz wytycznymi normy EN 301 549 i staramy się uwzględniać naszą dostępność w każdym aspekcie rozwoju. Dzięki temu jesteśmy w stanie zidentyfikować i naprawić problemy na wczesnym etapie. Testujemy każdy opracowywany element, ręcznie i przy użyciu popularnych czytników ekranu.
Rozpoczynamy od rzeczy najważniejszych, czyli od tego, co ma największy wpływ na klienta. Kiedy trafiamy na problem z dostępnością, rejestrujemy go, sprawdzamy, jak duży jest i ile pracy wymaga jego naprawienie. Pilne kwestie traktujemy priorytetowo od początku. Inne problemy umieszczamy na liście do zrobienia i zajmujemy się nimi możliwie najszybciej.
Co jeszcze trzeba zmienić w aplikacji Jula
Poniżej opisaliśmy rzeczy, które wciąż wymagają poprawienia w naszej aplikacji. Opisywane problemy dotyczą zarówno systemu Android, jak i iOS, chyba że poinformujemy inaczej.
- Niektóre elementy aplikacji mają niewystarczający kontrast, co może utrudniać czytanie osobom niedowidzącym lub w bardzo jasnym świetle.
- Niektóre formularze nie mają poprawnej technicznie semantyki tekstu, co może powodować problemy w przypadku osób używających czytników ekranu.
- Komunikaty o błędach mogą być niejasne lub w przypadku niektórych błędów mogą się nie pojawiać w ogóle.
- W niektórych polach formularzy brakuje etykiet, co utrudnia korzystanie z różnych środków pomocy.
- W wersji aplikacji na iOS nie można powiększyć tekstu.
- Można powiększyć tylko część tekstu, co może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkowników niedowidzących.
- Niektóre zdjęcia, elementy graficzne i ikony nie mają alternatywnych opisów tekstowych, co utrudnia korzystanie z aplikacji przy użyciu czytnika ekranu, ponieważ nie może on zinterpretować ich celu.
- Po niektórych częściach aplikacji trudno jest nawigować, używając jedynie klawiatury lub środków wspomagających.
- Powinniśmy poprawić strukturę i instrukcję w kodach, aby zyskać lepszą kompatybilność z cyfrowymi środkami wspomagającymi.
- Aplikacja Jula teoretycznie obsługuje zarówno tekst pionowy, jak i poziomy w przypadku systemu Android i iOS, ale niektóre elementy mogą być niedostępne w widoku poziomym.
Pominęliśmy coś? Daj nam znać – będziemy wdzięczni za wszelkie wskazówki! Na samym dole strony znajduje się informacja, jak można się z nami skontaktować.
Dostępność w terminalach płatniczych w multimarketach
Obecnie nie mamy niestety możliwości podłączenia słuchawek do naszych terminali płatniczych w multimarketach. To ograniczenie utrudnia korzystanie z nich osobom, które wymagają odczytania informacji.
Jula ma ponad 140 multimarketów w Szwecji, Norwegii, Finlandii i Polsce. Wymiana wszystkich terminali jednocześnie jest niemożliwa. W związku z tym będziemy je wymieniać stopniowo – jak ulegną awarii lub przestaną być zdatne do użytku. Celem jest, aby wszystkie terminale w multimarketach były możliwie dostępne dla każdego.
Wszystkie nowe multimarkety będą już wyposażane w terminale, które obsługują słuchawki.
Pomóż nam doskonalić nasze usługi
Trafiłeś/-aś na element utrudniający korzystanie ze strony jula.pl lub aplikacji Jula? Koniecznie do nas napisz! Zawsze chętnie wysłuchamy Twoich uwag, jeśli chcesz pomóc nam poprawić nasze usługi.
Wspólnie sprawimy, że każdy będzie mógł realizować swoje projekty. 💪🛠️