• Darmowa dostawa do multimarketu
  • 30 dni na zwrot
  • 15.000 produktów do wyboru

Ładowanie samochodu elektrycznego – wybór właściwego przewodu

Użytkowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego jest łatwiejsze, gdy jego ładowanie nie sprawia problemu. Bardzo wiele zależy od przewodu do ładowania – zebraliśmy kilka praktycznych informacji ułatwiających wybór właściwego przewodu. Tak naprawdę wszystko zależy od rodzaju gniazda w samochodzie, maksymalnej mocy ładowaniapojemności akumulatora.

Jednak zacznijmy od początku: w jakich sytuacjach kupuje się nowy przewód do ładowania?

• nie masz przewodu oryginalnego – uległ zniszczeniu lub się zgubił
• chcesz mieć przewód o większej mocy, aby móc ładować szybciej
• potrzebujesz dodatkowego przewodu do ładowania np. w pracy

Typ 2 czy typ 1 – jakie gniazdo masz w swoim samochodzie?

Typ 2 – występuje w europejskich samochodach elektrycznych i hybrydowych od 2014 r.

Od 2014 roku w UE obowiązuje standardowo gniazdo typu 2. Oznacza to, że większość europejskich pojazdów elektrycznych i hybrydowych ma takie gniazdo, a wielu producentów samochodów zaczęło dostosowywać się do rynku europejskiego. Przykłady producentów aut i modeli z gniazdem typu 2:

• Volvo
• Tesla
• Volkswagen
• KIA (Optima, Niro PHEV, E-Niro)
• Nissan Leaf (2018-)
• BMW
• Renault

Typ 1 – występuje w wielu azjatyckich samochodach elektrycznych i hybrydowych plug-in

Typ 1 to najpopularniejszy rodzaj gniazda występujący w azjatyckich pojazdach elektrycznych i hybrydowych plug-in, a także w wielu samochodach amerykańskich i starszych europejskich. W Europie stacje ładujące są kompatybilne z gniazdem typu 2, dlatego wszystkie przewody ładujące typu 1 są w rzeczywistości przewodami z wtykiem typu 1 po stronie samochodu i typu 2 po stronie stacji. Przykłady producentów samochodów i modeli z gniazdem typu 1:

• Mitsubishi
• KIA Soul
• Nissan Leaf (2013–2017)
• Peugeot
• Citroën
• Ford
• Toyota Prius

Jak szybko chcesz ładować pojazd?

Im wyższe natężenie prądu wytrzymuje przewód, tym szybciej będzie ładować samochód. Jeśli masz samochód hybrydowy plug-in lub elektryczny z małym akumulatorem, wystarczy Ci przewód o mniejszej pojemności. Duży samochód elektryczny z dużym akumulatorem często wymaga szybszego ładowania – najszybciej zrobisz to przewodem trójfazowym, jednak samochód musi obsługiwać taki rodzaj ładowania.

• Sprawdź, jaką moc ładowania wytrzymuje Twój samochód elektryczny lub hybrydowy plug-in.
• Sprawdź, czy samochód obsługuje ładowanie trójfazowe.
• Zastanów się, czy zazwyczaj ładujesz samochód w nocy, czy też ładujesz go szybko w ciągu dnia?